sunnuntai 4. marraskuuta 2012

Oktober: bokstäver i lina och i rundhage

på fält

På en dag provade jag att låta Skinny springa i lina. Jag är inte så erfaren med lina, så jag ville prova :). Och det var mening att småningom börja ge Skinny mer motion efter sommarlovet ;).


Gång nummer 1

 

Jag röjade fält från hö med mycket besvär så att det blev bra att springa. Intention var att först bara bli bekant med fältet och ta lite lugn trav. I alla fall Skinny blev liksom en ung hingst och han spurtade så att han slant lite. Han fick lite sår på ben. Där på bilden du ser sår när det har blivit bättre redan.




Gång nummer 2.

Jag köpte back on track- skyddor och klädde benskyddor för varje ben. På denna gång Matti tog bilder också :). Kanske vi har tunn kunnande med lina XD:

A) Hästens uppmärksamhet är mot en människa:

Jag har fått lite uppmärksamhet

B) Hästen går rund cirkel omkring mig...(kanske inte ;) )

Noja.. inte så bra. Hästen genar.. XD

C) Hästen stannar när jag ber honom...Hmmm.. kanske inte?  I alla fall inte genast ;)

Hästen tittar på helt mer intressant saker... och jag ber honom att stanna
Jag förtsätter att stanna honom... Hästen ser ut så att han vet inte vad jag ber honom (och jag kan inte beskylla honom ;) )

Äntligen, han står stilla. Men jag har lite problem med lina och piska och har just berättat honom att han behöver inte bry sig om piska eftersom jag håller det uppe ;)


D) Hästen går alla gångarter när jag ber...

Här har vi nästan fattat galopp

Ganska bra avbrott, fast hästens  uppmärksamheten är inte på mig men piska är ner ;) 

Matti fick också mer bilder. Lite protest, testa, eller glädje? Jag tror att reaktion på mina oklara meddelanden :D. Och vi hade mycket av flygfän också som åt oss båda helt.






Nåja, i alla fall vi hade just börjat att träna :D, så det var ganska bra i sin helhet.

Gång nummer 3 -mycket bättre!


Vi hade suprisen från plats ägare: rundhage! Jag lärt mig att ha min händer ner när jag hade ingenting att säga till hästen. Jag hade inte lina som står mig :). Jag fick också titta på när plats ägare behandlade Skinny -han ska dansa piruetter om man vet vad man gör :).


Trav :)
Vi gjorde trav, skritt, stop, "kursvändning", backning (att backa?) och jag hade Skinnys  uppmärksamhet (var är bättre ord för det på svenska?, han lyssnade på mig :).

Kommer till :)

"vänta", han stannar och jag går till honom

Fin pojke
När jag skrev detta (i oktober) vi hade varit i rund hage 3 timmar. Och i en vecka vi har haft mycket bättre kontakt med Skinny och hade gick framåt emotionellt/mentalt. Vi hade mycket mer förlitan.

Vi gick också på en spänning ridtur tillsammans, fortfarande utan bet och sadel. Det var mörk och skyttar sköt i skogen, men vi hade det bra och lugn :).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti