keskiviikko 1. elokuuta 2012

Välkommen tillbaka till Finland älskling!


Har just kommit ut ur trailer i hans nyt hem



JAG GJORDE DET! Jag hittade Skinny, klarade mig av papperskrig, skrev på papper och tog honom med mig till Finland. Otrolig!! :D

Världens bästa Sötbålle <3


Jag är så lycklig och glad! Ibland kände jag att "vad gör jag? Är jag klok? Är jag galen? Jag kånkar honom med mig via sverige, och med båt och sen genom hela Finland...". Men när det var klart undrade jag att Skinny kanske åkte mer lugn än hans ägare, som behövde minst 2 dygn för att klarna mig från sömnbristen. Huh, det är så otrolig att han står nu bara 27km väg från mitt hem nu. Jag måsta verkligen anpassa mig på den här lyx.

Men hur klarade vi till den här?

Reseberättelse

 

Först, jag hade jättelång väg till Sverige. Jag missade en tåg så jag behövde använda nattbuss, men den linje funderade inte så bra det borde och det blev spännande för att se om jag skulle hinna till Vaasa tillräckligt tidigt för att hinna till färja till Umeå. Men jag klarade det för Skinny :). Även om det tog från mondag morgonen klockan 5 till tisdag kväll klockan 20:15 att vara fram i Kramfors! Resan innehåll 9 bussar, 2 tåg, 3 tax och en färja!


Ge mig godis -.jag kan inte röra mig!
Jag vill ha godis... men bakhovar är fortfarande fast på golvet O_o.
Jag köpte för Skinny superfina transportskydd för lång resa.. men vad gjorde den härerfaren tävlinghäst? Han trodde att han kunde inte rör hans bakben. Stackars Skinny XD. Vi gjorde allt: att krama, att pussa, att korrumpera, men nej XD. Stackars Skinny gick så långt med förben det var möjligt, men bakben stod stilla. Till slut, jag lyfte hans bakben och sen gick han :D. Det verkade vara den värst att börja promenera med skydd, eftersom när vi provade det igen det verkade vara nästan lika svårt. Men han avgick nu snabbare. Stackars Skinny, kanske benskydd var mest spännande sak i hela resan?

Och bakben stiger :D

När det var dags att avgå, märkte jag att min fina tävlinghäst har verkligen blivit en ridhäst. Tidigare det var lika vanlig att gå i en trailer än i stall, men nu behövde han fundera långt innan han gick in. han var lite löjligt ;). Men man förstår det väl -trailer har inte längre varit i hans varje dag liv som tidigare. Men i alla fall han reste jätteväl. Det var bara i Umeå hamn vi behövde vänta båten och Skinny var spänt.

Båten kommer! Jag matade lite färsk gräss till honom när vi väntade. Innan vi gick till en ny trailer promenerade vi i hamn. Skinny såg ut nästan som kallblod ;) - titta på bilden där nere ;).


Uppvärmning i Umeå hamn innan vi gick till fartyget. Men vad- blev han plötsligt kallblod O_o? Jamföra honom till adrenner på bild där höger (från http://www.pferde.de/Ardenner-Hengst.6106595.html )

När gick vi i båten blev Skinny mycket mer lugn och fick resa i lugn och ro -jag var glad att lastrum var så tyst. Vi hade morötter, vatten, hö, äpplen och salt med som reskost :). Vi stoppade ganska ofta att se hur Skinny står där och erbjöd vatten till honom. För mig det vat jätte tung att vaka hela natten. Resan tog nästan dygn :S.

"Nattlinje"

När vi äntligen var fram Skinny var pigg. Jag led honom omkring hela jättestort bete och när jag släpte loss honom sprang han glad omkring. Han var tydligen glad att få strecha hans ben efter en lång resa. Först rullade han på två gånger <3 och sen var vaken och sprang till andra hästar att hälsa på.

I kväll lätt vi honom gå med hans  isländsk flickvän Salli när Sallis andra pojkvän gick hem. Skinny och Salli blev bekant med varandra finkänslig. Snart ska dom vara som "paita ja peppu" "skjorta och rumpa" (dom däger det på finska när två person ska vara alltid tillsammans) Skinny övervägde långt på lösdriftsstalls dörr. Han går ju in och ute men han måste samla upp mod för att göra det :).

Lösdriftsstall är härlig, dom har så stor bete att dom får springa hur mycket som helst och dom kan gå in och ute när som helst. Lösdriftsstall skyddar dom motinsekter och väder. Jag önskar att jag ska ha likadan plats på någon dag ;). Vi är lycklig att få njuta av den här platsen för denna sommaren :D. Det är den bästa en häst kan önska efter!



Promenerade först omkring jättestor bete
"HUII" "Vad är DET?" "Jag är lite bekymrad" (Det var bara vit höbal mitt av brännässlor)
Och först den viktigast - att rulla två gånger grundligt, och sen kunde han springa och titta på andra hästar..
FINA FINA Skinnypojke

Pigg och pampig :D
Skinny även stegred sig, men kameran hann inte med :S.


Skinny och Salli på stugas dörr
Skinny i  stugan för första gång


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti