perjantai 3. elokuuta 2012

Vardagssysslor



Vi har blivit hemtam och försökat att få vardagssrutiner: Från bete går vi till ryktplats, eller till ryktbom. Jag tar av täcket och ryktar, pussar och kliar...
Första gånger på ryktbom. Undrar om jag behöver verkligen stå här och vänta på?
... Näst applicerar jag medel för kliande svans (och man), pälsglans och insektsgift. Fast han gillar inte om spray, han verkar veta, att insekter slutar stör honom för en stund. 

Stackars svans :(
Och sen går vi till en promenad. Eftersom vi provar om oskoning fungerar för oss, Skinny har nu inte skor :). Jag tänker på alla fördelar att ha inte skor, men om det ska inte fungera, vi ska bara ha skorna igen. Vi har inte bråttom, så Skinny får vanja sig med livet utan skor på bete. Vidare har vi promenerat på väg nära på stall. Skinny får välja att gå på mjukt dike om det käns för mycket för hans sulor. Vår tur är ganska kort och snart behöver vi hitta ny väg för att det blir inte slö :).

Promenerar
 Efter gången vi står på gård och Skinny äter gräs som är mycket bättre än på bete :D. Gräs är ju mycket grönare på andra sidan av staket ;). Till slut går vi till ryktbom och jag strechar hans ben och han böjar hans hals och sidor. Sen lite bugning och en morot. Jag applicerar medel på svans och insektsgift igen. Sedan klär jag på täcke igen.

Klär på täcket. Märk att han står redan lös under tiden ;)

Rutiner har blivit "bättre" hela tiden. I början det var inte själv klart att hästen ville stå stilla på ryktbom. Nu vet han redan att det är en plats i som vi står och väntar vackert. Skinny har förstod också, att när jag lämnar honom där, går jag bara i en lada där vid och ska komma genast tillbaka. Det var också lite svårt i början att få honom uppfatta att jag vill honom böja fast det ligger så mycket gott gräs under hans mun. Nu går det ganska bra också :). När det blir mer höst och ligger inte så mycket gräs att störa hans koncentration, ska jag lära lilla trick honom.

Försa gånger på ryktplats -"Varför lämnade hon mig här? Vill inte vänta"

På en dag gav jag maskmedel till honom och jag började mata en ny kraftfoder; Eggermann DermaVital. Det borde hjälpa på känslig hud ock kliande. Vi ska se om det finns skillnad. Jag köpte också två huvar, när jag märkte att han kliar på öron och har skorpa nära öron. Jag såg också att flygvän gick i hans öron.. så hoppas att huvor hjälper :)

Den första hova
Den andra huva

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti