perjantai 17. elokuuta 2012

En hov besiktning




På en dag hade vi hov expert för att sköta och kontrollera hovar. Om Skinny hade bråttom dag före, nu var han hysterisk. Vi var inne, men insekter följde där :(. Skinny gillade inte om hela situation och hade ingen sinne för humor kvar med dom. Antingen ståd han och tittade på en horisont eller vände sig hela tiden. Efteråt när jag tog honom till bete och senare ville ta honom från bete igen för att experten ska kolla vår ny sadel, ville han inte komma -bara promenerade lite så att kunde inte ta honom. "Jag kommer inte längre för mata mig själv till insekter där".

I hovar finns en svamp (heter det den på svenska? att ha liksom en infektion i hova?). Redan i Sverige hade jag luktad det och trodde att det finns en var i stråle. Men även hovslagare sade att det är ingenting och att stråle är frisk. I alla fall ytterligare av lukten var vita linjen "bakslug" (härregud min svenska med hästord XD, vet inte vad jag säger). Och svampen har bra hem i fuktiga nagelhålar. Och det finns svamp också på stråle men lyckligtvis har ballar inte ännu sprickats. Nu för jag vet det, kan jag sköta hovar med medell. Alltså vi har ny vana, jag tvättar och torkar hovar och sedan applicerar medel.














Och medel till slut


Experten sade, att hovar ska bli jättefina när dom växer mer starkt nytt material. Hörnstöd var liksom dom borde vara, och det var inte mycket att trimma -bara lite från tådel på förrhovar.Vi fick också "boots" som du ser på bild där nere. Dom kan vi använda om hovar slitas för mycket eller om det är knepig väder på vinter.




2 kommenttia:

  1. Evelläkin oli tuollaiset buutsit silloin kun oli kengätön. Ne ovat aika rasittavia mutta ihan toimivia niin kauan kun ei treenaa kovin hevosen kanssa :D Siinä bannerin alla missä lukee "Tillsammans igen efter 12 år! -upplevelser med först(A) egen häst" Niin puuttuu se a. Nyt se tarkoittaa melkein: yhdessä taas kokemuksia vasta oma hevonen :D Ruotsi on hankalaa... :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tosi paljon! Tack! Svenska är jättesvårt (eller svår ;)?) Ruotsi on todellakin vaikeaa :D. Otan mielelläni vastaan korjauksia kun tuollatavalla merkitys muuttuu.

      Heh, joo, bootsit ei ihan ainoana "kengityksenä" oikein toimi, pitää pystyä menemään myös ilman.

      Poista