sunnuntai 2. syyskuuta 2012

Lada -skydd mot insekter

(c) Tomi Louhelainen
Så jag trodde tidigare att insekter kommer in i lada i alla fall, men när det hände inte när vi hade shiatsumassage, beslöt jag att vi ska rykta och sköta där från och med nu. Oj, vad skönt det var att vara där i lugn och ro utan insekter! Skinny var avspänd och snusade mig när jag rykte honom. Vi även blåsade till varandras ansikte flera gånger -som vi gjorde när han var föl. Inte längre oro med insekter -rolig :).

I lada det finns också en händig plats att lära lite "konster". Om han konsentrerar bra, han vet nu vad menar "odota" (=vänta), "tule" (=kom), "takasin" (=baka, tillbaka) och "pää alas" (=huvud ner). Och när vi promenerar och jag led honom han har nästan lärt att han borde komma efter mig, inte före mig (och dra mig efter honom XD). När jag höjar min hand på min sida, menar det att han ska inte gå förbi min hand eller att "stanna".

Annars vi har promenerat fortfarande som tidigare. Mest så att jag leder honom och lite så att jag rider utan betsel (träns?) eller sadel. Vi har bra hallonplats på vår tur -hallon för mig och hallonbuske för Skinny ;)


Mmm... Hallon.. buske

Jag har önskat, att det är dags att insekter börjar dö och vi ska ha lugn och ro. Och när vi rör oss dom stör oss inte...


Eller jag trodde så och sen blev den dag; älgflugor! Usch! Uäk! En flock av älgflugor -och på min favorit väg! Dom var alltöver! Dom var som magneter! Vi båda ville gå i väg så fort som möjlig -jag hoppade på Skinnys rygg och vi gick på fin passskritt till stall :D (pass= när en häst rör hans en sidas ben på en samma gång?). Jag kunde ju inte sitta på hans trav utan sadel ;).

Buskekipage
Snart vi ska promenera med en flugtäcke? Eller hur ska vi klara oss från älgflugor?
När vi var fram på lada, Skinny hade en fluga på hans svans: han vände sig nästan tvåfaldig (hans mun nära hans svan?) och sade "ta bort det fort!!" Stackars Skinny, jag hjälpte honom så fort som möjlig.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti